Thuiszorg

Het eerste wat in mij opkwam vorige week zaterdagochtend was dat ik meteen de verpleging zo snel mogelijk moest contacteren. Mijn mama was immers vorige week vrijdag midden in de nacht onverwacht met spoed naar het ziekenhuis gegaan.
Het was gewoon de dienst zelf contacteren omdat ik twee jaar geleden al had uitgezocht welke thuiszorg het beste was.
In het algemeen ben ik tevreden met het Wit-Gele Kruis. De verzorgingsteam lijkt me een zeer gezellige groepje. Alleen ben ik niet zo blij met de geplande uren. Maar omdat dit van tijdelijk aard is (denk ik), is het niet zo erg.

Wat is thuiszorg ?
De verpleegkundige komt thuis langs voor het uitvoeren van verpleegkundige zorgen zoals inspuitingen, hygiënische zorg of toiletzorg, wondzorg, aanbrengen van verband of steunkousen, toedienen van medicatie…  
Voor hygiënische zorg is er geen doktersvoorschrift vereist. Tijdens het eerste huisbezoek beoordeelt de verpleegkundige de score van zelfredzaamheid van de patiënt. Deze scoring is belangrijk om te weten hoeveel bezoeken per dag en per week mogen uitgevoerd worden.

Wat is REM-geld?
OPGELET!: Sommige thuiszorgdiensten vragen REM-geld. Hier wordt de officiële tarief voor een deel terugbetaald door het ziekenfonds. Hetgeen wat overblijft en wat men dus uit eigen zak betaalt, is het remgeld.

2 opmerkingen:

  1. De tijden waren bij mijn moeder ook niet aangenaam. Toch was ik tevreden dat ze kwamen om te helpen hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Daphne
      Op zich is er niets mis met thuiszorg. Maar het enige nadeel aan thuiszorg is dat jij aan hun agenda moet aanpassen. Andersom gaat niet. Men kan zelfs niet eens de toiletpauzes kiezen. Door afhankelijk te zijn aan hun vaste schema komt men minder buiten. Wat niet de bedoeling is he?

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...